Albee, Edward

posted in: Výročí | 0

 

* 12. 3. 1928 Washington, USA

 

Americký dramatik.

Jako 14-denní miminko byl adoptován rodinou Albee (divadelními podnikateli), s níž se přestěhoval do New Yorku. Vystudoval Choate School a Trinity College. Je trojnásobným držitelem Pulitzerovy ceny (1. – 2. května 1967 za hru Křehká rovnováha /A Delicate Balance/; 2. roku 1975 za hru Pobřeží /Seascape/; 3. v roce 1994 za hru Tři velké ženy /Three Tall Woman/). Stal se populárním nejprve v Evropě (jeho první dvě divadelní hry měly premiéru v Západním Berlíně), až pak v USA. Ve svých hrách zachycuje člověka v nesmyslných a bezvýchodných situacích, jeho postavy nežijí plnohodnotným životem, dělají věci, které nic neznamenají a ničemu neslouží, nejsou se schopny dorozumět s ostatními, člověk je podřízen moderní civilizaci. První dramatický pokus Edwarda Albeeho se váže k roku 1940, kdy jako dvanáctiletý napsal frašku Aliqueen. Ve svých 30 letech pak vytvořil svou první úspěšnou hru Stalo se v ZOO /The Zoo Story/, jejíž světová premiéra se konala 28. 9. 1959 v Berlíně. Edward Albee žije v New Yorku, stále píše nová dramata, režíruje své hry a učí.

Dílo

V krátkých, často jednoaktových hrách zobrazuje člověka v krizových situacích samoty, lhostejnosti, přetvářky a lži. Jeho hry často vycházejí z reálné skutečnosti.
Přestože jeho dílo je velmi úspěšné, nejen u diváků, ale i u kritiky, mnoho lidí se domnívá, že plně nevyužil svůj talent a psal pouze tak, aby to stačilo.
*Stalo se v ZOO – 1958, v této hře vystupují pouze dvě postavy – Peter a Jerry. Peter je úředník ze střední třídy, který žije v nezájmu o okolní svět, zatímco Jerry je izolovaný a sklíčený muž, který má velké problémy. Tito muži se potkají na lavičce v newyorském Central Parku. Jerry zoufale potřebuje smysluplnou konverzaci s jinou lidskou bytostí. Vnutí se do konverzace s Petrem a nutí ho poslouchat svůj životní příběh a teorii, že lidský svět je jakási ZOO, kde lidé žijí odděleni svými byty. Děj je lineární, rozvíjí se před obecenstvem v reálném čase. Katalyzátor pro šokující konec se objeví, když Peter oznámí, že musí jít. Jerry se v reakci na to neuvěřitelně rozzuří. Nečekaně vytáhne na Petera nůž a zahodí ho, aby přiměl Petera ho zvednout a bránit se. Když Peter drží nůž k sebeobraně tak, že by s ním téměř nemohl ublížit, Jerry se na nůž sám napíchne. Peter je zmatený a velmi rozrušený. Jerry umírá téměř pokojně na lavičce. Hra prozkoumává témata izolovanosti, samoty, sociální nerovnost a odlidštění komerčního světa.
*Balada o smutné kavárně – dramatizace novely Carson McCullersové
*Pískoviště – 1959, krátká hra o generačních problémech.
*Smrt Bessie Smith – 1960, tato hra se opírá o skutečnou událost, kdy (v 30. letech) lékaři odmítli ošetřit smrtelně zraněnou černošskou zpěvačku.
*Americký sen – 1961
*Kdo se bojí Virginie Woolfové? – 1962. Pravděpodobně nejznámější autorova hra. Dva manželské páry vysokoškolských pedagogů stráví noc v otevřené (částečně i sexuální) komunikaci. Tento příběh byl v roce 1966 v režii M. Nicholse
*Malcolm – 1965
*Křehká rovnováha – 1966
*Všechno v zahradě – 1967
*Naslouchání – 1976
*Pobřeží – 1976
*Muž, který měl tři paže – 1982
*Chůze – 1984
*Hra o manželství
*Tři velké ženy – 1991
*Koza aneb Kdo je Sylvie? – 2002