* 20. leden 1930, Praha, Československo
+ 9. duben, 2007, Bratislava, Slovensko
Český básník, prozaik, filozof, výrazný inspirátor českého undergroundu.
Vlastním jménem Zbyněk Fišer. V roce 1947 přerušil studium na gymnáziu a deset let žil bohémským životem na hraně zákona. V roce 1949 přispěl do surrealistického sborníku Židovská jména a na protest proti antisemitismu si vymyslel pseudonym židevského rázu – Egon Bondy. Počátkem 50. let založil spolu s Janou Černou (neboli Honzou Krejcarovou) a Ivem Vodseďálkem skupinu autorů, jež vydávala své texty v samizdatové edici Půlnoc. V roce 1957 odmaturoval na gymnáziu a vydal se studovat filozofii a psychologii na FF UK, kterou absolvoval v roce 1961. Během studia na univerzitě pracoval jako noční hlídač v Národním muzeu, poté od roku 1962 v bibliografickém oddělení Státní knihovny ČSSR a pět let nato získal titul doktora-kandidáta věd a odešel do invalidního důchodu. Jeho básnické texty byly v hojné míře zhudebňovány skupinou The Plastic People of the Universe. Přátelil se například s Ivanem Jirousem (tzv. Magorem), nebo s J.H.Krchovským a Jáchymem Topolem, na něž měl v začátcích jejich literárního působení bezesporu znatelný vliv. Po politickém převratu v roce 1989 se z Prahy přestěhoval do Telče a následně do Bratislavy, kde v letech 1993-1995 přednášel na univerzitě. Zemřel na následky popálenin třetího stupně, které utrpěl po vzplanutí pyžama od vlastní cigarety.Dílo
Egon Bondy se jako básník zjevil ke konci 40. let minulého století v oparu surrealismu. Od tohoto směru se však nedlouho poté odklonil. V roce 1950 vydal sbírku s názvem Totální ralismus. Takto byl pojmenován i jeho nový tvůrčí styl. Totální realismus znamenal totálně přesně reflektovanou skutečnost. Bondy hojně užíval lidový, nespisovný jazyk a jeho básně byly okořeněny značnými dávkami ironie. Počátkem 70. let přesedlal na poetiku tzv. „trapné poezie“. Spočívala v tvoření prvoplánových rýmů, klišé, jazykové komiky a byla plná přímočarých a provokativních výpovědí, vsazených do formy triviálních říkanek. Stupidnost Bondyho básní z tohoto období měla za cíl převyšovat (a také převyšovala) stupidnost oficiální, budovatelské poezie a tím se jí vysmívat a parodovat ji. „Když jsem to dělala u plotu / ztratila jsem v rozrušení botu / Jen kopřivy co tam rostly mne líbaly / chlapi mě jenom mrdali / Dlouho jsem pak hledala tu botu / u toho plotu“ (Deník dívky, která hledá Egona Bondyho – 1971). Mnoho takových textů bylo v 70. letech zhudebněno skupinou The Plastic People of the Universe. V 70. a 80. letech se Bondy stává kultovní postavou českého undergroundu.
básnické sbírky
*Nesmrtelná dívka
*Ožralá Praha
*To jsou zbytečné verše
Bondy byl bezezporu jedním z našich nejoriginálnějších a zároveň nejkontroverznějších filozofů. Vždy byl zastáncem marxistických teorií. Bouřil se ale proti rozvíjejícímu se stalinovskému režimu, tzv. socialistickému realismu. Vyznával maoismus a trockismus. Nebyl spokojen ani s polistopadovým kapitalismem, vystupoval proti konzumní společnosti. Jeho nejslavnější filozofickou prací je zřejmě Útěcha z ontologie z roku 1968. Sepsal také Dějiny filosofie (1977-1989), z nichž kritiky nejoceňovanějšími jsou statě o východní filozofii.
filosofické práce
*Otázky bytí a existence
*Buddha Orbis
Prozaickou činností se Bondy začal zabývat teprve počátkem 70. let minulého století. Texty jsou pak z největší části kombinací jeho filozofických úvah a autobiografie. Jeho próza nese i prvky sci-fi a uvažuje o možném vývoji ve společnosti. Asi nejslavnějším dílem jsou Invalidní sourozenci z roku 1974.
prozaická díla
*Sklepní práce
*Leden na vsi
*Severin
*Příšerné příběhy
*Týden v tichém městě